Childrens ward - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Demi Scheffer - WaarBenJij.nu Childrens ward - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Demi Scheffer - WaarBenJij.nu

Childrens ward

Blijf op de hoogte en volg Demi

01 Juni 2015 | Malawi, Blantyre

Weer een nieuwe week! Jorie en ik staan nu op de childrens ward. We konden meteen aan de slag met de vitale functies te controleren. Ik meet de temperatuur, controleer de ademhaling en luister naar het hart. Een paar kindjes begonnen als te huilen wanneer ze me zagen. Het is een azungo! Het is moeilijk om dan de ademhaling te tellen. Maar ik kom dan later even terug als ze zijn uitgehuild en tel ik alsnog. We hebben gezellig met de kindjes gespeeld en enkele opnames gezien. Er kwam een meisje van twaalf doodziek binnen. Ze is hiv positief en ze heeft waarschijnlijk tubercolosis en een sepsis.
s' Avonds zagen we toch echt de vleermuizen in onze kamer. Jorie en ik hebben een vleermuizenhol in onze kamer in de hoek bij het dak. Het is heel erg irritant omdat die beesten s' nachts maar ook overdag veel geluid maken.

Vandaag was het heel rustig op de afdeling. Gister was ik ziek en Sheila stond erop om mijn bloed te laten testen. Ze zijn hier heel bezorgd en willen absoluut niet dat je iets oploopt. Het was gelukkig alleen een vingerprikje. We hebben de vitale functies bij de kinderen gemeten en later ballonnen opgepompt en er hondjes van gemaakt. Ik heb er eentje aan ieder kindje op de afdeling rechts gegeven. Morgen geven we de kinderen links een ballon. Ook is er iemand gekomen voor ons vleermuizenprobleem. Hij heeft het hol dichtgemaakt met papier. Maar toen we tussen de middag thuiskwamen zagen we weer twee vleermuizen in een hol ernaast kruipen. Daar zit er dus ook nog een. Gelukkig kon William s' middags weer komen om het hol dicht te maken. Die vleermuizen maken een lawaai. Nu is het minder nu alle holletjes dicht zitten. Dus kunnen we weer rustig slapen.

De volgende dagen mochten we best veel doen, zoals medicijnen klaarmaken en geven, wel alleen in de canule zodat we niet met bloed in aanraking komen. Ik heb een bloedtransfusie meegeholpen, nu ik weet hoe dat moet kan het vaker. Er komen veel kindjes met anemie. Ik heb samen met Vunjani, een verpleegkundige op de afdeling een opname gedaan. Ze vroeg me wat ik dacht dat het was. Maar het kindje was heel duidelijk uitgedroogd. Dus dat was een makkelijke. We hebben het infuus en de medicijnen klaargemaakt. Ik mocht ontzettend veel doen van haar en daar was ik heel blij mee. Ik vind het fijn om bezig te zijn. Vrijdagavond hadden we Vuljani uitgenodigd, ze ging ons donuts leren maken, die zijn zo lekker! En wij hadden haar op onze beurt voor het eten uitgenodigd. We aten pannenkoeken en ze vond het gelukkig heel erg lekker. s'Aavonds hadden we wat mensen uit het ziekenhuis uitgenodigd. We hadden een kratje bier gehaald en zelf nog wat drank hier. Het was heel erg gezellig! We hebben ook nog een drankspelletje gedaan en zijn daarna naar de Cuppenhal vertrokken. De Cuppenhal is een grote ruimte waar de meeste feesten worden gehouden, zoals bruiloften maar ook genoeg feesten. We kwamen binnen en hebben gedanst. Iedereen daarbinnen wil met je dansen en dat is vaak overweldigend. Gelukkig hadden de mensen van het ziekenhuis ze een beetje op afstand gehouden. Rond drie uur waren we weer thuis en hebben de volgende dag lekker uitgeslapen. Die avond zouden Sheila en haar man komen, en William met Dominica. Rond zeven uur waren ze er nog niet en zijn Jorie en ik naar William gelopen, die boven op de berg woont. " Dinner is ready!" Zeiden we toen we binnenkwamen. William was het helemaal vergeten omdat ze het zo druk hadden gehad in het ziekenhuis. Ze kwamen eraan en we liepen verder naar het huis van meneer en mevrouw Kadethe. Daar was niemand thuis. We hebben ze gelukkig nog wel kunnen bereiken. Ze vonden de pannenkoeken heerlijk! We hadden er die avond nog genoeg over dus konden we die morgen lekker opeten. Zondag hebben we s' middags twee kippen geslacht met hulp van Juel en Peter, een dokter uit het ziekenhuis en een vriend van hem. Roos en ik hebben de eerste kip klaargemaakt. De kinderen de tweede. Als bedankje hebben we ze pannenkoeken gegeven. Daar waren ze ontzetten blij mee! Ze vonden het heel erg lekker. We hebben ze nog de restjes van de kippen meegegeven. Ze eten hier ook een aantal ingewanden van de kippen. Die wij liever overslaan. s' Avonds hebben we Juel en Peter uitgenodigd en hebben we frietjes gemaakt. Samen met de kip en een lekkere salade was dat echt een feestmaal! We hebben een superleuke week en weekend gehad!

Liefs Demi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2015

Laatste weken Muona

01 Juni 2015

Childrens ward

25 Mei 2015

Delivery ward

18 Mei 2015

Safari Zambia

11 Mei 2015

Tweede week Trinity hospital
Demi

Actief sinds 19 Maart 2015
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 4725

Voorgaande reizen:

19 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

19 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: