Later Nederland - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Demi Scheffer - WaarBenJij.nu Later Nederland - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Demi Scheffer - WaarBenJij.nu

Later Nederland

Door: Demi Scheffer

Blijf op de hoogte en volg Demi

27 April 2015 | Malawi, Blantyre

Dag 1 Later Nederland
Ik ben gister vertrokken naar Malawi, Afrika. Waar ik al zoveel maanden naar uitkijk. Nu begint het wel een beetje spannend te worden.

De voorbereiding begon al maanden van tevoren met paspoort aanvragen, geld sparen en vliegtickets.Natuurlijk ook hoeveel paar en welke schoenen ik mee zou nemen. De laatste week in Nederland ging ook wel heel snel.

We vertrokken vanuit Schiphol. Om kwart voor acht vlogen we en ik ging van te voren nog even wat met mijn familie eten. Toen was het dus echt. Ik moest afscheid nemen en door de douane. Drie en halve maand is dan toch wel best lang. Het was niet leuk om afscheid te nemen. Maar toen begon ons avontuur echt!!! Bij de eerste douane in Schiphol konden we gelijk al ongeveer onze hele tas leegmaken en de bakken vullen. Daarna konden we nog even de winkels bekijken en gingen we naar de gate omdat we al mochten boarden. Op naar Frankfurt. Daar wachten Lynn en Nienke op ons omdat die een vlucht eerder naar Frankfurt hadden. En wat is dat een groot vliegveld! Vanuit daar gingen we naar Addis Abeba, deze vlucht duurde acht uur. Vanuit Ethiopië weer naar Lilongwe, gelukkig was er in Lilongwe alleen maar een tussenstop en konden we blijven zitten. Maar we stegen wel weer voor de vierde keer op!

Het vliegveld in Blantyre bestond maar uit een gebouw. Meteen toen we het vliegtuig uit waren sloeg de warmte ons in het gezicht. Hallo Afrika! Bij binnenkomst in dat gebouw werd er een soort laserachtig ding op ons voorhoofd gericht. We denken dat dat is om te kijken of je koorts hebt. Na een tijdje in de rij te hebben gewacht kregen we eindelijk de Malawi stempel op ons paspoort en konden we doorlopen. Gelukkig was al onze bagage ook meegegaan en nergens kwijtgeraakt. Wanneer we buiten kwamen werden we begroet door behoorlijk wat Malawianen. Ze weten dat we een taxi zochten en dromde allemaal om ons heen. Uiteindelijk hadden we een taxi geregeld voor 12000 Kwacha. Dus dat is ongeveer 24 euro. Voordat we naar doogles lodge gingen moesten we eerst nog naar de Standard Bank om geld te pinnen. We gingen met meer mensen erom heen staan wanneer iemand pinde want we halen er een heel pak geld uit. Het maximale wat we kunnen pinnen per keer is 40000 Kwacha en dat is ongeveer 81 euro.

Uiteindelijk kwamen we aan bij de lodge. Ze rijden hier links en bellen onder het rijden is hier ook niet raar. Er worden ook geen snelheden aangegeven op borden. We vonden het in het begin even eng dat links rijden. Later wenden dit wel. Er is zoveel te zien toen we in de taxi zaten. Het is prachtig, al die bergen, de natuur, verschillende mensen en gebouwen. Ze noemen ons Azungo, dat is blanke in het Chichiwas. Ik vind dat wel grappig.

Toen kwamen we aan in de logde. Er is een zwembad en een bar. Waar wat mensen een voetbalwedstrijd aan het kijken waren. Daarachter is een gang en als je die doorloopt kom je uit bij de kamers. We hebben twee tweepersoonskamers geboekt. De kamers zijn ruim en er hangen klamboes boven de bedden. We hebben ons al snel ingesmeerd met Deet tegen muggen, we hoorden ze al rondzoemen. Nadat we ons wat opgefrist hadden zijn we naar de supermarkt geweest. Mensen vinden ons een hele attractie. De supermarkt was enorm. Je kan daar alleen met Kwacha betalen. We hebben nog gezocht naar een simkaartje zodat we goedkoper kunnen bellen. Maar deze hadden we niet gevonden.

Weer terug in de lodge hebben we gegeten en hebben we nog wat rondgehangen in de kamers. We waren erg moe van de lange vliegreis dus zijn we snel gaan slapen.

• 27 April 2015 - 20:54

Lisette Moeder Shardee:

hoi demi. fijn te horen dat je goed bent aangekomen. zal wel een lange reis zijn geweest. leuk dat we je zo kunnen volgen. heel veel lieve groetjes lisette van polanen petel

• 27 April 2015 - 21:24

Ryanne:

Zo ver weg maar nu toch een beetje dichtbij. Heerlijk om je belevenissen en ontdekkingen te lezen. We blijven je op de voet volgen natuurlijk.

• 28 April 2015 - 07:33

Lisa :

Hee deem! Superfijn om te horen dat de reis goed is gegaan. Dan kan het hele avontuur nu pas echt gaan beginnen! ik wacht al op je nieuwe verslag :D xxxxx vanuit t koude holland ♡

• 28 April 2015 - 18:31

Tante Corrie En Oom Tiny:

Heel veel werkplezier , demi,in dit verre land. Leuk je te mogen volgen xx

• 28 April 2015 - 20:34

Gerda:

Hoi lieve Demi...fijn te lezen dat je goed bent aangekomen. Een Mooi begin.. je komt vast wel heel veel dingen tegen....klamboe boven je bed hangen.... muggen.... ik heb in je verhaal gelezen....hihiihhi...heel veel plezier in je werk !!! Pas goed op jezelf. Veel liefs Gerda Dikke knuffel. XXX

• 30 April 2015 - 12:22

Kiki Brouwer:

Hoi demi,

Wat lijkt me dat al een ervaring,naar zo'n land vliegen en aankomen.
    Jullie zullen idd best moe geweest zijn na zo'n lange vlucht en dan denk ik nog het tijdverschil.
    Maar in ieder geval erg leuk om te lezen.
    XXX Kiek